רפואה טבעית - חשיבה חיובית

                                   
עד כמה חשיבה חיובית באמת יכולה לתרום לבריאות הפיסית ?

הרגשות והמחשבות אכן משפיעות על בריאותנו , משפט שמסתמך כיום, לא רק על אמונות, אלא גם על מחקרים רבים. 
אמנם קדמונים הכירו בקשר זה ואפילו במקורותינו ניתן משקל רב לטיפול ברובד הרגשי והנפשי – על כך מעידים משפטים בעלי מסר לחיים דוגמת אלה המופיעים בספר משלי :
"דאגה בלב איש ישיחנה", "נפש נכאה מי יקימנה?" על מנת לעודד את האדם לשמור על איזון בריאותו הנפשית וכן כדי לשמור על החוסן הגופני... אך ברפואה המודרנית לא כך היה הדבר שנים רבות.
 
הרפואה הקונבנציונאלית, לא פעם הטילה ספק בקשר בין השניים - גם משום שלא היו הוכחות מחקריות חד משמעיות לקשר ישיר שכזה. בעבר הלא רחוק תגובות אנשי המקצוע נעו בין גיחוך וביטול מחד - לעומת קבלה שאכן קיימת השפעה הדדית בין הנפש לגוף, אך לא ממש יודעים- מהו הקשר לגוף ? ומכל מקום אימוץ גישה תומכת לכאן או לכאן, אפיינה את גישתו הייחודית ואמונתו של הרופא המטפל.
בעשורים האחרונים חלה תמורה בראיה ההוליסטית של האדם, כאשר למרבית הפלא, הטכנולוגיה המתוחכמת - היא זו שמצביעה על קשר בין המערכת הפיזית והרגשית. הדבר נתאפשר הודות לפיתוח טכנולוגיה המאפשרת לעקוב אחר שינויים של הפעילות הכימית והחשמלית של המוח. 
במקומות רבים בעולם נעשים מחקרים על דפוסי החשיבה של המוח בקרב אנשים שעושים מדיטציה ודמיון מודרך.

עדיין, הדרך המוכרת והמוצא המיידי להשפיע על הכימיה במוח היא באמצעות תרופות ו/או צמחי מרפא ותוספים ייעודיים, אולם הקשב הפנימי המתאפשר במדיטציה נתפס לעיתים ככלי שמתאים רק לאנשים תמהוניים או אלה הנתפשים כ- "רוחניים",  ולפי גישה סקפטית זו - אין בהם ממש כדי לסייע למצב הלחץ הפיזיולוגי אליו נקלע מי שסובל/ת מחרדה שאינו משתייך לקבוצה זו. אמנם אין סתירה בין השניים ולא אחת נטילת הפורמולה החיצונית מאפשרת להתחיל תהליך של ריפוי והתרגעות, מאידך הסתמכות רק על הכימיה לא מאפשרת לסובל/ת לנצל את תקופת הטיפול התרופתי/הצמחי על מנת לשחרר/לעבד במקביל את הלחץ ברובד הרגשי.

מחקרים רבים נעשו במטרה להתחקות אחר פעילות המוח. אחד המחקרים נערך בבית ספר לרפואה בהרווראד - שם נתגלו בעזרת מכשיר הדמיית מוח - MRI הבדלים פסיולוגיים, שנצפו במוחם של של אנשים שנהגו לעשות מדיטציה דרך קבע, כאשר השינויים שנצפו  באיזורים מסויימים במוח - אלה הקשורים לעיבוד תחושתי - התעבו ונוצרה השפעה מייטיבה משמעותית על קצב הלב והנשימה.
החוקרים גילו כי בעזרת מדיטציה לא רק ניתן לתכנת את המוח מחדש , אלא שבדיקות מעבדה נתנו תימוכין לכך שרמת הורמוני הלחץ – אדרנלין וקורטיזול פחתו באופן משמעותי בקרב מטופלים שעברו תהליך של שינוי תודעתי באמצעות הרפייה במדיטציה והבניית דפוסי חשיבה חדשים - בכך הופחתה משמעותית רמתם של  המוליכים הכימיים המעצימים חרדות – מה שמאפיין מצבם של אנשים רבים כיום הנתונים למצבי לחץ יומיומיים.

 

מחקרים חדשים על המוח -תגלית מפתיעה !

המחקר הנ"ל ומחקרים רבים אחרים בשנים האחרונות מסירים את ענן "הרוחניות" ומורידים טכניקות אלה לקרקע המציאות וממליצים עליהם ככלי שימושי יעיל ביותר.

אילו  תמורות חלות בגוף ?
מה שחשוב לזכור ש- דיכאון/חוסר פעילות/חרדה בעיות שינה/לחץ נפשי – כולם משפעים לרעה על הבריאות. אירועים אלה מאטים את הקצב שבו תאי הגזע מתחלקים וגורמים להשתתקותם, לעומת זאת פעילות אקטיבית של המטופל/ת מאפשרת יצירת נירונים(תאי עצב חדשים במוח) החיוניים לבריאות ולשיקום במחלות אוטואימוניות.

מה יכול לשפר את המצב?

הדמיון המודרך והמדיטציה מאפשרים לכל אחת ואחד להתחבר לכוחות הפנימיים שבהם - ולהתחבר למקורות אנרגיה שיטעינו אותם בכוחות מחודשים – בכך יעצימו את אופציות הטיפול ויחזקו את יכולות ההתמודדות כדי לצאת מחוזקים גם מתקופות של משבר ושפל.

איך עושים זאת?
שיטות רבות קיימות לשם כך- וכולן תכליתן להפחית את הלחץ - החל במי שמתחבר לגישה הקונבנציונאלית -הפסיכולוג, או באלה המאמינים ונושאים תפילה לבורא , והמשך במדיטציה, טיפול בדמיון מודרך, ותרפיות מגע ותנועה למיניהן. 

באשר להחלטה האם  לקחת כדור או לעשות מדיטציה - התשובה תלויה בחומרת הבעיה וכל מקרה לגופו.
לא פעם שילוב בין מספר פעולות יכול להוציא אדם ממשבר. ובכל מקרה יש להתייעץ בגורם מקצועי.



אז מה לעשות- לקחת כדור או לעשות מדיטציה?
התשובה תלויה בחומרת הבעיה וכל מקרה לגופו. לא פעם שילוב בין מספר פעולות יכול להוציא אדם ממשבר. ובכל מקרה יש להתייעץ בגורם מקצועי.

אם גישה משלבת הכוללת צמחי מרפא, תוספי תזונה,דיקור ושילוב דמיון מודרך או מדיטציה היא הדרך שבחרת מוזמנ/ת ליצור קשר ולהתחיל טיפול בהקדם.

לקריאת מאמר- 'סטרס וחרדה והטיפול הנטורופתי'
forward, forward, arrow, right
לקריאת כתבות נוספות  ומאמרים בנושאים נוספים
forward, forward, arrow, right
forward, forward, arrow, right
למידע נוסף על הטיפול המונחה
*אין מידע כללי זה מהווה תחליף לטיפול מקצועי במקרה הפרטי